2013. július 29., hétfő

Colosseum-Róma



Olaszországi nyaralásunk-Colosseum
(A keresztyének hűsége örök példa)


Isten kegyelméből feleségemmel 2013. 07. 04-10-ig megnézhettük Olaszország gyöngyszemeit, nyaralásunk, pihenésünk során. Szlovénián át: Trieszt, Firenze, Róma, Vatikán, Nápoly, Sorrento, Tirrén tenger, Capri szigete, Pompei és Padova mind egy-egy állomása volt körutunknak. Óriási élményekkel gazdagodtunk. Mégis a Colosseum meglátogatását szeretném kiemelni, mert hívőembernek ez jelentett nekem a legtöbbet, és gondolkodtatott el.
Római programunk végén következett a Colosseum meglátogatása, amit Vespasianus császár építettet és 80-ban készült el. Családi nevéről Amphiteatrum Flaviumnak nevezték el és csak a középkorban ragasztotta rá a nép a Colosseum nevet, a közelben álló hatalmas colossális Néró szoborról. A legfelső 3. üléssort Domitianus császár fejezte be és közel 60 ezer-100 ezer néző fért bele egyszerre. Vadállatok küzdelmei délelőtt, délben kivégzések, főleg keresztyéneket, délután, pedig gladiátor harcokból állt a program. A gladiátorok, akik önként és rabszolgasorsuk miatt lettek azok a Colosseum alatt (még 10 méter mélyen voltak helyiségek) éltek és itt voltak a vadállatok ketrecei is. Este felé, hogy legyen fény a gladiátor küzdelmekhez a keresztyéneket gyújtották meg égő fáklyákként, hogy ezzel világítsanak. Borzalmas!
A rómaiak úgy gondolták, hogy a keresztyének azzal, hogy nem ismerik el pogány isteneiket és „csak” egy Istenhez ragaszkodnak, őket veszik semmibe, és létüket érezték veszélyben, ezért is, illetve a császár istenségének tagadásáért adták halálra az első keresztyéneket. Vadállatok, katonák elé vetették, vagy máglyán égették el őket, miközben a 60 ezres tömeg élvezettel nézte a „produkciót” a cirkuszt.
Amikor július 7-én vasárnap ott álltam a Colosseumban és néztem le a küzdőtérre megelevenedett velem a Teatrum, és hallani véltem a keresztyének Istent magasztaló énekét, imáját, a vadállatok üvöltését, és érezni véltem a máglyák füstjét. Magamba néztem és mérleget vontam. Mérleget vontam a tekintetben, hogy hatok-e én úgy a környezetemre, a társadalomra, „uralkodóinkra”, ahogy az első mártír keresztyének tették? Milyen az én elkötelezettségem Jézus Krisztus iránt? Egy kis jólétért, csendességért, jó állásért, kényelemért feláldozom-e hívőéletem egy-egy darabkáját, vagy Jézust helyezem mindenek elé? Megtagadom-e a gonosz világ eszméjét, a politikai hatalmakat Jézusért? Testem megmentése elé helyezem-e a lelkem megmentését? Konfrontálódok-e a társadalommal is ha kell, vagy csak a pénz számít? Amikor egyedül maradok Jézus ügyével, ciki-e, vagy örömmel látok túl ennek a világnak a korlátain, határain és várom vissza Uramat és Megváltómat? Jézusommal való közösség fontosabb-e, mint ennek a világnak a megbecsülése? Végül ha el kell jönnie, akkor oda adom-e életem Jézusért? Ezeken a kérdéseken töprengtem meghatódva a római Colosseumban, emlékezve hithőseinkre, akik már kiállták a próbát! Te, én hogyan állunk ezzel?



Szepes Péter

A cikk megjelent a Békehírnök (A Magyarországi Baptista Egyház Hetilapja) CVII. ÉVF. 30-31. számában.

2 megjegyzés:

  1. Nagyon szeretem olvasni írásaidat.Számomra is elgondolkodtatók azok az áldozatok, mártíromságok amiket emberek hitükért hoztak a történelem folyamán vagy a mai napokban is.Valóban a mai időkben mi hogy állunk a hitünk megélésével?Ez a langyos látszat kereszténységgel teli világ nem szabad, hogy bennünket is konzerváljon.Úgy érzem hamarosan eljön majd az igazi formája az Isten országának amiben nem lesz helye a képmutatásnak a "kétúton" való sántikálásnak a rostálás ezt majd megszünteti.Én nem szeretnék kihullani elhullani.Adja Istern, hogy mindvégig megtudjunk állni állhatatosan.
    Isten gazdag áldását kívánom életetekre:Nagy Attiláné Ilona

    VálaszTörlés
  2. Köszönjük, viszont és hajrá Kisbágyon!!!

    VálaszTörlés